Skip to main content

Veelgestelde vragen

Mijn afvalkalender lijkt niet te kloppen

Jaarlijks wijzigen de routes. Het kan dus zomaar zijn dat wij voortaan op een andere dag inzamelen dan u van ons gewend was. Uw afvalkalender klopt dus. Gebruik bij voorkeur onze app om altijd het actuele inzamelschema bij de hand te hebben.

Ik wil graag een afvalkalender op papier ontvangen

Inwoners van gemeente Echt-Susteren krijgen in december 2022 nog allemaal een afvalkalender op papier. Inwoners van de andere gemeenten krijgen deze niet meer. WIlt u er toch een? Dan kunt u deze zelfd downloaden en printen via onze website. Of vraag een papieren kalender aan, en ontvang deze binnen 10 werkdagen bij u thuis. Vul uw postcode+huisnummer hier in: dit kunt u hier invullen.

Welk afval kan ik gratis naar het milieupark brengen?

De meeste afvalstromen kunt u gratis aanbieden bij een milieupark, mits zij goed gescheiden zijn. Dit gaat om:

  • Autobanden zonder velg (maximaal vier stuks)
  • Bakoliën en vetten (zowel vloeibaar als vast)
  • Blad/gras, liefst van elkaar gescheiden
  • Glas
  • Grof- en fijn tuinafval
  • KCA (klein chemisch afval)
  • Kunststof tuinmeubelen
  • Oude metalen
  • Oud papier en karton
  • PMD (plastic, metalen, drankkartons)
  • Textiel
  • Vlakglas
  • Wit- en bruingoed

Kijk bij het milieupark waar u naartoe wilt gaan, om te zien met welke afvalstromen u daar terecht kunt.

Indien afvalstromen niet goed gescheiden zijn, moeten zij bij het restafval, hier dient u een tarief voor te betalen. Volg altijd de instructies op van onze medewerkers. 

Waar kan ik bitumenhoudend afval naartoe brengen?

Bitumenhoudend afval, wordt ook wel bitumineus afval of bitumen genoemd. Bitumenhoudend afval, zoals resten van dakleer, dakbedekking of dakshingels kunt u tegen betaling inleveren op enkele van onze milieuparken. Het aanbod wijzigt regelmatig, kijk bij het milieupark van uw keuze of bitumen wordt geaccepteerd.

Waar kan ik terecht met vragen of klachten over een milieupark?

Met vragen, klachten en andere meldingen kun je hier terecht.

Je kunt meldingen, vragen en klachten ook delen in de RWM app. 

Wij helpen graag
Ik ben het niet eens met het gemeten gewicht van mijn afval op het milieupark.

Op sommige van onze milieuparken wordt bepaald hoeveel u moet betalen door het gewicht van uw voertuig te meten vóór en na de afvalstorting. De weegbruggen worden jaarlijks geijkt en mogen 3% afwijken zijn tot 10kg nauwkeurig. 

  • Als u denkt dat het gewicht dat de weegbrug aangeeft onjuist is: 

Betaal dan niet en meldt dit direct bij een medewerker van het milieupark. Deze kan dan direct controleren of het wegen correct is uitgevoerd en eventueel de fout corrigeren.

  • Als u toch al heeft betaald

Dan kunt u de constatering achteraf melden, dit kunt dit hier doen. Vergeet niet het bonnummer, het tijdstip en het type van uw voertuig te vermelden. Aan de hand van het camerasysteem en de gegevens van de weegbrug wordt dan nagegaan of er iets mis is gegaan bij het wegen.

Blijkt uit de controle dat u teveel heeft betaald, dan wordt het teveel betaalde bedrag teruggestort op uw bankrekening door de gemeente. Hiervoor moet u op het milieupark een retourformulier invullen. Terugbetaling kan enkele weken duren.

Ik ben het niet eens met de tarieven die ik op het milieupark moet betalen.

Het aanbieden van de meeste afvalstromen is gratis op het milieupark, mits deze goed gescheiden zijn.

Voor de andere stromen moet u een bedrag betalen. Deze tarieven worden niet door RWM bepaald, maar door de betreffende gemeente. Indien u het hier niet mee eens bent, dient u zich te wenden tot uw gemeente.

Ik heb een klacht over een medewerker van het milieupark.

Wij streven ernaar om uw bezoek op een van onze milieuparken zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Toch attenderen wij u er op dat het betreden van het milieupark geheel op eigen risico geschiedt. Tevens dient u de instructies van onze medewerkers op te volgen.

Bent u onverhoopt toch niet tevreden met onze dienstverlening? Geef dit door, via dit formulier.

Wanneer zijn de milieuparken open?

De openingstijden van de milieuparken verschillen per milieupark. Klik hier voor een overzicht van alle parken.

Zijn de milieuparken open op feestdagen?

De RWM-milieuparken zijn gesloten op nationale feestdagen:

  • Nieuwjaarsdag
  • Pasen: eerste- en tweede paasdag
  • Koningsdag
  • Bevrijdingsdag
  • Hemelvaartsdag
  • Pinksteren: eerste en tweede pinksterdag
  • Kerstmis: eerste en tweede kerstdag.
Mag ik als niet-inwoner van Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen of Stein afval naar een RWM-milieupark brengen?

Inwoners van Beek, Stein en Sittard-Geleen, mogen naar de volgende milieuparken:

Inwoners van Echt-Susteren, mogen naar de volgende milieuparken

Let op:

  • onze medewerkers mogen altijd naar jouw legitimatie vragen.
  • Heb je een auto met een buitenlands kenteken? Dan moet je kunnen aantonen dat je in Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen of Stein woont. Woon je niet in die gemeenten, dan mag je niet op het milieupark.
  • Met bedrijfsvoertuigen en tractoren mag je niet op onze milieuparken. De parken zijn bedoeld voor de inwoners van Beek, Echt-Susteren, Sittard-Geleen of Stein.
  • Bedrijfsafval mag je niet inleveren op onze milieuparken. Onze medewerkers mogen mensen wegsturen als zij vermoeden dat het om bedrijfsafval gaat.

Hoe kan ik betalen op het milieupark?

U kunt alleen pinnen op de milieuparken. Indien u niet kunt pinnen, bijvoorbeeld als uw pas niet werkt of het saldo ontoereikend is of als u de pas bent vergeten, worden er mogelijk administratiekosten in rekening gebracht. U krijgt dan een factuur thuis gestuurd.

Wat zijn de tarieven van de milieuparken?

De tarieven die u betaalt op het milieupark, zijn vastgesteld door uw gemeente. RWM heeft hier geen rol in.

Klik op uw gemeente om de tarieven te bekijken. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Wat moet ik meenemen bij een bezoek aan het milieupark?

Als u afval komt aanbieden bij een van onze milieuparken, dient u zich te kunnen legitimeren. Neem dus een geldig legitimatiebewijs mee. Daarnaast is het belangrijk dat u uw pinpas meeneemt. Contant betalen is niet mogelijk op de milieuparken.

Mag ik asbest inleveren bij het milieupark?

Op de milieuparken in Born, Geleen, Sittard en Stein staat een container voor asbest. Het is zeer belangrijk dat u bepaalde instructies volgt als u asbest wilt aanbieden. Asbest is namelijk zeer schadelijk voor de gezondheid. De instructies vindt u hier.

Meestal mag u asbest zelf verwijderen, maar u moet dat wel voorzichtig doen. U mag het zelf verwijderen als het minder dan 35m² is. Meld het wel eerst bij uw gemeente (sloopmelding), of vraag naar het formulier voor asbest op het milieupark. Heeft u  minder dan 1m²? Dan is er geen sloopmelding nodig.

Kan ik vuurwerk inleveren op het milieupark?

Afgestoken, en dus ongevaarlijk, vuurwerk mag bij het restafval thuis in uw container.

Vuurwerk dat niet is afgestoken of afgegaan mag ook bij het restafval. Hierbij is het belangrijk dat u het door en door natmaakt. Daarnaast kunt u vuurwerk inleveren bij de politie.

Kan ik compost aanbieden bij een milieupark?

Compost kunt u niet aanbieden bij een van de RWM-milieuparken. Compost voldoet namelijk niet aan de eisen die onze afvalverwerker stelt aan de samenstelling van groen- en snoeiafval.

De eenvoudigste en goedkoopste manier om van uw overtollige compost af te komen, is door het te delen met andere tuinders. Mogelijk is er ook een boerenbedrijf in de omgeving dat het van u wilt overnemen.

Waar kan ik terecht met huisraad die nog bruikbaar is?

Spullen die nog schoon, heel, netjes en compleet zijn, mogen naar de kringloopcontainers op de milieuparken in Geleen en Sittard. Ze mogen ook meteen naar kringloopwinkel Het Goed in Sittard.

Inwoners van gemeente Echt-Susteren

Spullen die nog bruikbaar zijn kunt u naar kringloopwinkel Infini in Echt brengen. Ook kunnen zij het gratis bij u thuis afhalen met de Gratis Ophaalservice.

Icoon van Het Goed Infini
Mag ik spullen van het milieupark meenemen?

Nee, onze milieuparken zijn er puur en alleen om afval heen te brengen. Het is dan ook verboden om spullen van het milieupark mee te nemen. Een andere burger heeft deze spullen als afval aangeboden en hier mogelijk ook voor betaald. Dan is het eigendom van de gemeente en is het meenemen van zulke spullen diefstal. Dit is ten strengste verboden en zal worden gemeld bij de politie.

Kan ik mijn bedrijfsafval naar een milieupark brengen?

Nee, onze milieuparken zijn alleen bedoeld voor huishoudelijk afval van inwoners. In de buurt zijn er andere mogelijkheden om afval van uw bedrijf weg te brengen.

Als de medewerkers het vermoeden hebben dat u bedrijfsafval naar het milieupark brengt, mogen we u de toegang tot het milieupark weigeren.

Wij kunnen denken dat het om bedrijfsafval gaat als u bijvoorbeeld met een auto komt waarop logo's van een bedrijf staan of als u veel afval heeft dat niet in de meeste huishoudens voorkomt. 

Hoe kan ik mijn afval aanbieden?

De manier waarop u uw afval aan kan bieden verschilt per woonsituatie. Afhankelijk van waar u woont kunt u uw afval aanbieden door middel van minicontainers, gele betaalzakken of ondergrondse containers. De juiste manier voor uw woonsituatie vindt u op uw afvalkalender. Meer informatie en instructies voor het aanbieden van uw afval vindt u hier.

Hoe moet ik mijn minicontainer aanbieden?

De instructies voor het aanbieden van uw minicontainer vindt u hier. Bekijk eerst of uw container een sticker met pijl op de deksel heeft en volg dan de bijbehorende instructies. Zo kunnen wij uw container zo goed mogelijk ledigen.

Hoe laat moet mijn minicontainer, emmer of afvalzak aan de straat staan?

Tijdens de zomertijd (april t/m september):

Uw afval dient op de dag van inzameling vóór 06.00 uur aan de straat te staan. U mag uw minicontainer ook al de avond van tevoren buiten zetten. Doe dit dan na 19.00 uur. Als onze medewerkers uw container hebben geleegd, haalt u hem zo snel mogelijk weer naar binnen. Dit moet voor 19.00 uur op de dag van inzameling, om overlast voor omwonenden te beperken.

Tijdens de wintertijd (oktober t/m maart):

Uw afval dient op de dag van inzameling vóór 07.00 uur aan de straat te staan. U mag uw minicontainer ook al de avond van tevoren buiten zetten. Doe dit dan na 19.00 uur. Als onze medewerkers uw container hebben geleegd, haalt u hem zo snel mogelijk weer naar binnen. Dit moet voor 19.00 uur op de dag van inzameling, om overlast voor omwonenden te beperken.

Containers in mijn straat worden na lediging niet op tijd binnengehaald. Bij wie kan dit melden?

Containers  die op de openbare weg staan, dienen na de lediging, weer zo snel mogelijk binnen gezet te worden, maar uiterlijk aan het einde van de inzameldag. 

Als containers lang buiten blijven, kan dit overlast veroorzaken. U kunt dit bij uw gemeente melden. Bel hiervoor met telefoonnummer 14-046 of kijk op de website van uw gemeente.

Mijn afval past niet in de minicontainer. Wat moet ik ermee doen?

Het kan voorkomen dat u incidenteel teveel afval heeft om aan te bieden bij de reguliere huis-aan-huisinzameling. Uw afval kunt u dan naar een milieupark bij u in de buurt brengen.

Als u vaak teveel afval hebt, kunt u ook een extra minicontainer aanvragen. Dit kunt u doen via ons meldingenformulier. Hier zijn extra kosten aan verbonden, indien u daar vragen over heeft verwijzen wij u door naar BsGW.

Zet in ieder geval nooit afval naast uw minicontainer. Wij nemen dit afval niet mee. Maak uw container ook niet te vol, want als de deksel niet dicht kan, kunnen wij hem niet goed ledigen. 

Mijn afvalcontainer is gestolen. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Als uw afvalcontainer is gestolen moet u eerst aangifte doen bij de politie. Stuur ons een kopie van de aangifte per e-mail.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om een nieuwe container te bezorgen. U kunt uw afval tijdelijk naar een milieupark bij u in de buurt brengen tegen de geldende tarieven.

Mijn container is defect. Kan ik een nieuwe aanvragen?

Als uw container defect is door uw eigen toedoen (bijvoorbeeld hete barbecue kolen in container gegooid), kunt u tegen betaling vooraf een nieuwe container aanvragen. Dit gaat het gemakkelijkste via de RWM-app. U kunt ons ook bellen, of doe hier een aanvraag via de website.

Twijfelt u of u moet betalen voor de omruiling, bel dan eerst met ons callcenter via 046-2100 120 (werkdagen van 08:30u-12.30u & 13.00u-17:00u)

Mijn straat is afgezet wegens werkzaamheden. Waar moet ik mijn minicontainer aanbieden?

Ook als aan uw straat gewerkt wordt, haalt RWM uw afval op. Meestal zorgt de aannemer die in uw straat werkt voor een bereikbare plek waar wij de minicontainers kunnen ledigen. Het kan wel zo zijn dat u uw container op een andere plek moet aanbieden. Mocht deze situatie zich voordoen, dan wordt u vooraf schriftelijk geïnformeerd. Heeft u geen brief ontvangen? Neem dan hier contact met ons op.

Ik maak liever geen gebruik van minicontainers. Kan ik mijn afval ook op een andere manier kwijt?

De gemeente bepaalt welk afvalinzamelingsmiddel wordt gebruikt op welke plek. Woningen die bereikbaar zijn voor een vuilniswagen worden over het algemeen voorzien van een container voor restafval en een container voor gft-afval.

In overleg met ons kunt u uw containers omwisselen voor kleinere afvalemmers (inhoud 40 liter). Daarnaast is er mogelijk een ondergrondse container bij u in de buurt die u kunt gebruiken. Doe uw aanvraag hier, dan nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

De ondergrondse container in mijn buurt is vol. Waar kan ik dit melden?

Soms raakt een container vol. De container geeft dan deze melding op het beeldscherm. Een volle container kunt u hier melden. Dan legen wij de container binnen 1 werkdag.

In de meeste ondergrondse afvalcontainers zit ook een sensor die aangeeft hoe vol een container is. Deze houden we in de gaten en komen we dan op tijd leegmaken.

Let op: Heeft u de klep van de ondergrondse container open en weer dicht gedaan zonder dat het gelukt is uw afval in de container te doen? Dan betaalt u hiervoor. Dit geld kunt u terugvragen zodra u de afvalstoffenheffing ontvangt. De bezwaarprocedure die u hiervoor moet gebruiken vindt u op de afvalstoffenheffing, dit gaat via BsGW. RWM kan hier geen rol in spelen.

De ondergrondse container in mijn buurt is vol. Waar kan ik nu met mijn afval heen?

Als de ondergrondse container bij u in de buurt vol is, kunt u uw afval naar een andere container brengen.

In de ondergrondse containers zit een sensor. Deze sensor geeft het aan ons door wanneer de container bijna vol is. Zo kunnen wij hem op tijd ledigen. Blijft de container langer vol? Dan kunt u dit hier melden. Dan wordt het probleem met de container binnen 24 uur opgelost. Dan kunt u uw afval een dag later aanbieden.

Let op: zet nooit afval naast de container. Dit veroorzaakt overlast voor omwonenden en u riskeert een boete.

Bij mijn woning is geen afvalcontainer aanwezig. Hoe kan ik deze aanvragen?

Bij elke laagbouwwoning hoort een minicontainer. De oude bewoner moet deze achterlaten. Is er geen afvalcontainer of afvalpas aanwezig? Als u zich bij verhuizing inschrijft bij de gemeente, kunt u dit aangeven. Dan neemt RWM zo snel mogelijk contact met u op om deze te leveren. Dit geldt ook voor een nieuwbouwwoning.

Heeft u zich al ingeschreven maar de container is nog niet geleverd? Neem dan contact op met uw gemeente via telefoonnummer 14-046. 

Hoe kan ik besparen op mijn afval?

Voor het inzamelen van uw restafval betaalt u per keer dat u de container aanbiedt, of een afvalzak in de ondergrondse container doet. Veel afval kunt u scheiden, zodat u minder vaak restafval hoeft aan te bieden. Meer informatie over het goed scheiden van afval vindt u hier.

Wanneer wordt het oud papier in mijn straat opgehaald?

Op uw afvalkalender vind u het inzamelschem. Daarnaast kunt u oud papier en karton ook gratis aanbieden bij het milieupark.

Voor gemak, kiest u voor de RWM app.

Wanneer wordt PMD in mijn straat opgehaald?

Op vaste dagen wordt uw PMD ingezameld. Deze dagen vindt u op uw afvalkalender of download de RWM-app

Er ligt na de inzamelronde van PMD of oud papier nog altijd zulk afval op straat. Kan dit worden opgeruimd?

Als er na de inzamelronde van oud papier of PMD nog altijd afval op straat ligt, meld dit dan hier. Wij doen ons best het afval zo spoedig mogelijk op te ruimen.

Waar kan ik bladeren in de herfst naartoe brengen?

Bladeren die van uw boom vallen, kunt u gewoon in uw gft-container doen. Ook kunt bladeren aanbieden bij een milieupark.

Hoe ruimt de gemeente bladeren op in de herfst?

Eén manier om vallende bladeren in de herfst op te ruimen is door het plaatsen van bladkorven. Hierin worden bladeren uit de openbare ruimte gestort en een kraanwagen ledigt deze korven. Het plaatsen van deze korven wordt bepaald door de gemeente. Als u een korf in uw straat wilt, meldt u zich dan bij uw gemeente.

Daarnaast worden bladeren opgeruimd door de veegfrequentie van de straten te verhogen. Er rijden dus vaker veegmachines door de straten. Hierbij wordt extra veel aandacht besteed aan straten waar veel bomen staan.

Waarom wordt mijn straat niet gestrooid en sneeuwvrij gemaakt?

Het is niet mogelijk om elke straat  in de gemeente sneeuwvrij te maken en zout te strooien. Daarom stelt de gemeente prioriteiten in een zogenaamd gladheidbestrijdingsplan. In dit plan staat welke wegen en fietspaden gestrooid worden.

Rijbanen en bredere fietspaden worden met machines gestrooid. Op andere locaties, die moeilijker te bereiken zijn, wordt gladheid handmatig bestreden.

Hoe vaak wordt mijn straat geveegd?

Elke gemeente bepaalt afzonderlijk hoe vaak wegen en goten vrij worden gemaakt van zand, bladeren en klein zwerfafval. 

Er is een verschil tussen frequentie-gericht vegen en beeldgericht. Bij frequentiegericht wordt er jaarlijks een vast aantal veegbeurten afgesproken. Verspreid door het jaar voeren wij dit dan uit.

Bij beeldgericht vegen, sturen wij op een vastgestelde beeldkwaliteitsniveau. Dit niveau is te onderscheiden in A, B, C en D. In de centra en toegangswegen geldt vaak A, terwijl in de woonwijken en industrieterreinen vaak lagere kwaliteitsniveau's gelden.

Hoe wordt het onkruid (op de stoepen) bestreden?

Al vanaf 2016 mag er op openbare verhardingen geen onkruid worden bestreden met Roundup. Hierin zit de werkzame stof glyfosaat. 

Zodoende worden er heteluchtbranders ingezet om het onkruid te verbranden. Het resultaat van het branden ziet men pas na 1 of 2 weken. Het branden zorgt ervoor dat de planten op den duur uitgeput raken. Hoevaak er gebrand wordt, is per gemeente verschillend. Het effect van onkruid branden is hierdoor minder groot en daardoor kan het zijn dat onkruid snel weer terugkomt. Wij adviseren u om onkruid voor uw eigen huis, zelf te verwijderen.

In goten wordt het onkruid door middel van de veegwagen bestreden. De veegwagen heeft een 3de arm met een speciale onkruidborstel die het onkruid weg veegt.

Ik ben mijn afvalpas kwijt. Kan ik een nieuwe aanvragen?

Als u uw afvalpas bent verloren, kunt u tegen betaling een nieuwe aanvragen via de RWM-app, of bel met ons KCC (046-2100 120). 

Als u een nieuwe afvalpas aanvraagt, blokkeren wij de oude.

Mijn afvalpas werkt niet meer. Kan ik een nieuwe krijgen?

Het kan voorkomen dat uw afvalpas defect raakt. Vraag bij ons een nieuwe pas aan via dit formulier

Kan ik een extra afvalpas voor mijn adres aanvragen?

Nee, per adres wordt één afvalpas verstrekt.

Wat wordt er gemeten met mijn afvalpas?

Met de afvalpas wordt geregistreerd hoe vaak u de ondergrondse container opent om er afval in te deponeren. Per opening betaalt u een klein bedrag. Dit bedrag betaald u per periode aan de BsGW.

Ik ben verhuisd, maar er is geen afvalpas op mijn nieuwe adres. Kan ik er een krijgen?

Als u op uw nieuwe adres geen afvalpas heeft aangetroffen, kunt u een nieuwe afvalpas aanvragen. Dit gaat het gemakkelijkste via de RWM-app.

Ik ga verhuizen. Wat moet ik doen met mijn afvalpas?

Uw afvalpas is adresgebonden. Laat hem dus achter als u gaat verhuizen.

De ondergrondse container geeft aan dat mijn pas niet geactiveerd is.

RWM zorgt ervoor dat u een geactiveerde pas toegestuurd krijgt. Toch kan dit onverhoopt mis gaan. Dit kunt u hier doorgeven, dan zorgen wij zo snel mogelijk voor een oplossing.

De ondergrondse container reageert niet op mijn pas.

Als de container niet reageert op uw pas, kunt u dit hier doorgeven. Dan onderzoeken wij of het aan de pas of container ligt, en zorgen wij voor een oplossing.

De ondergrondse container geeft aan dat ik een ongeldige pas heb.

Als de container aangeeft dat uw pas ongeldig is, kunt dat hier doorgeven. Dan zorgen wij zo snel mogelijk voor een oplossing.

Hoe zijn de tarieven voor afvalinzameling bepaald?

Gemeenten zijn verplicht huishoudelijk afval in te zamelen en af te voeren. Om de kosten hiervoor te kunnen dekken, mogen zij geld vragen van haar inwoners. Het tarief dat u betaald is opgebouwd uit een aantal zaken, waaronder het transport en verwerking van het afval. 

Waarom is de huis-aan-huisinzameling van gft niet gratis? Tuinafval aanbieden op het milieupark is wel gratis.

De overheid wilt het onderling scheiden van gft en snoeiafval stimuleren.Het lijkt misschien op elkaar, maar gft is heel ander afval dan grof tuinafval.

Gft wordt verwerkt tot compost, terwijl grof tuinafval wordt verbrand in de Biomassa Energiecentrale Sittard (BES). Hier wordt duurzame energie uit gewonnen.

Voor het huis-aan-huis inzamelen van gft moet een klein bedrag betaald worden, omdat het afhalen hiervan kosten met zich meebrengt. Deze kosten worden slechts gedeeltelijk gedekt door het tarief per kg dat de burger betaald aan BsGW. Heeft u vragen over de tarieven? Neem dan contact op met uw gemeente.

Wanneer wordt mijn kerstboom opgehaald?

In januari worden de kerstbomen aan huis opgehaald. De data waarop dit gebeurt vindt u op uw afvalkalender.

De ondergrondse container geeft een storing. Waar kan ik dit melden?

Als de ondergrondse container bij u in de buurt een storing geeft, kunt dit hier doorgeven. Dan lossen wij het probleem met de container binnen 24 uur op.

Uw afval kunt u een dag later aanbieden of bij een andere ondergrondse container aanbieden. Zet nooit afval naast de container. Dit veroorzaakt overlast voor omwonenden en u riskeert een boete.

De ondergrondse container geeft een storing. Waar kan ik nu met mijn afval heen?

Soms geeft een ondergrondse container een storing. Als dit bij de ondergrondse container bij u in de buurt het geval is, kunt u uw afval naar een andere ondergrondse container brengen. Kijk in uw afvalwijzer bij welke alternatieve ondergrondse locatie u uw afval mag weggooien.

Wij vragen u vriendelijk om de storing hier te melden. Dan wordt het probleem met de container binnen 24 uur opgelost. U kunt uw afval dan een dag later aanbieden.

De ondergrondse container geeft aan "trommel geblokkeerd". Wat nu?

Soms kan de trommel van een ondergrondse container geblokkeerd raken. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een te grote afval is aangeboden in de trommel. Deze blijft dan steken. Op het beeldscherm van de container verschijnt deze melding.

Als de trommel deze melding geeft, kunt u dat hier melden. Wij lossen het probleem binnen 24 uur op. Uw afval kunt u een dag later aanbieden, of naar een andere ondergrondse container brengen. Kijk in uw afvalwijzer bij welke alternatieve locatie u uw afval kunt weggooien.

De ondergrondse container geeft aan "pas onbekend". Wat nu?

Als uw pas niet wordt herkend door de ondergrondse afvalinstallatie, verschijnt deze melding op het beeldscherm. Dit kunt u hier melden, dan zorgen wij zo snel mogelijk voor een oplossing.

De trommel van de ondergrondse container is op slot. Wat nu?

Op het beeldscherm van een ondergrondse afvalcontainer kan een slot zichtbaar zijn. De inwerptrommel kan dan niet geopend worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een reparatie aan een container nodig is. Op het moment dat er een slot verschijnt op het beeldscherm, werkt RWM aan de container. U kunt uw afval dan op een later tijdstip aanbieden, of naar een andere container brengen. Kijk in uw afvalwijzer bij welke alternatieve locatie u uw afval kunt storten.

Waarom komt RWM niet altijd op hetzelfde tijdstip huis-aan-huis inzamelen?

Dit kan verschillende oorzaken hebben, hier onder de meest voorkomende op een rij:

  • Routes en tijdstippen kunnen plotseling veranderen. Redenen hiervoor zijn o.a. ongeval; autopech; routeoptimalisatie; meer afval op straat aangeboden dan gebruikelijk;
  • In de zomer bij extreme weersomstandigheden kunnen andere werktijden gelden (met name door middag hitte). Wij proberen u hier tijdig over te informeren middels onze RWM-app;
  • Ook in de winter kunnen andere werktijden gelden bij extreme weersomstandigheden;
  • Als collega's elkaar uit helpen, i.v.m. bijvoorbeeld ziekte, kan het gebruikelijke tijdstip wat afwijken;

Bij normale weersomstandigheden dient uw afval uiterlijk 07:00u te zijn aangeboden.

Dus, ben zeker van je zaak en zet 's morgens al het afval aan de straat!

Ik gebruik mijn minicontainers niet, moet ik dan toch de rekening van BsGW betalen?

De rekening van BsGW bestaat uit een vast- en variabel deel. Als u uw containers niet gebruikt, betaalt u de variabele kosten niet meer. De vaste kosten (afvalstoffenheffing) dient u echter wel te betalen. U kunt namelijk wel oud papier, PMD, snoeiafval en textiel aan huis aanbieden. Tevens kunt u gebruik blijven maken van het milieupark. 

Indien u vragen heeft over de factuur van BsGW, dient u zich te melden bij BsGW. Dit kan gemakkelijk online, nadat u bent ingelogd met uw DigiD, zie https://www.bsgw.nl/ 

Uw gemeente bepaalt de hoogte van de afvalstoffenheffing en de bijhorende tarieven. In deze tarieven verwerkt de gemeente meerdere kosten. Denk hierbij aan de kosten van milieuparken; (ondergrondse) glas- en textielbakken etc. Indien u uw minicontainer dus niet gebruikt, dient u toch de afvalstoffenheffing te betalen van BsGW.  De BsGW stuurt u hierover een rekening. 

Waarom ontvang ik geen push-notificaties?

Of en hoe je push berichten wilt ontvangen kun je beheren via de instellingen van je smartphone en tablet (dit is dus geen instelling in de app). In dit artikel leggen we uit hoe je dit naar wens kunt regelen voor je iOS (Apple) en Android apparaten. Dit werkt overigens voor alle apps die je geïnstalleerd hebt hetzelfde.

Apple iOS  (iPhone, iPad, iPod touch)

  1. Ga naar Instellingen
  2. tik op Berichtgeving
  3. Je komt nu in de instellingen voor Berichtgeving.
  4. Kies de RWM app
  5. Vink Sta berichtgeving toe aan of uit.
  6. Je kunt er ook voor kiezen om alleen stille meldingen te krijgen. Geef bij Meldingsstijl indien ontgrendeld aan dat je ‘Geen’ meldingen wilt zien.
  7. Zet desgewenst de schakelaars Geluiden en Op toegangsscherm aan of uit.

Het RWM-appsymbool is een onopvallend appicoontje, die aangeeft dat er nieuwe meldingen zijn. Dat is vooral handig als je geluiden uit hebt staan, zodat je toch in één oogopslag kunt zien dat er iets nieuws te melden valt.

Niet Storen-functie

Er is in iOS een schakelaar aanwezig om alle berichtgeving van alle apps tijdelijk uit te schakelen. Hiervoor moet je de Niet Storen-functie activeren:

  1. Ga naar Instellingen > Berichtgeving
  2. Tik op Niet storen
  3. Je kunt nu een tijdsperiode instellen, bijvoorbeeld van 23:00 tot 7:00 uur. In die periode krijg je geen luide notificaties, zodat je rustig kunt slapen
  4. Je kunt Niet Storen ook inschakelen via het Bedieningspaneel. Deze open je door vanaf de onderkant van het scherm naar boven te vegen

Je kunt Niet Storen natuurlijk ook inschakelen als je aan het werk bent en tijdelijk geen bliepjes en piepjes wilt horen.

Android telefoons en tablets

  1. Ga naar Instellingen 
  2. Tik vervolgens op Apps
  3. Scroll door de lijst met alle apps en tik op de RWM app
  4. Tik op Meldingen en geef vervolgens aan dat je notificaties wilt zien
    • Je kunt ook naar de uitgebreide instellingen van de app gaan, waar je bijvoorbeeld instelt of het notificatielampje mag branden bij een melding, of dat een app de niet storen-modus mag overschrijden.

Android

Wanneer je beschikt over een toestel met besturingssysteem 8.0 of hoger is het zo dat  het automatisch starten van achtergrondservices standaard is uitgeschakeld.

Dit kan worden aangepast door de optie Auto-start (of een van deze benamingen: “auto-start, start-up manager, auto-start manager, app optimisation, protected apps, or background app management”) te activeren voor de app.

Zo kunnen achtergronddiensten automatisch worden gestart om pushmeldingen weer te geven.

Ik ga verhuizen en moet mijn pasje achterlaten. Hoe weet ik dat de kosten die de nieuwe bewoner maakt niet voor mijn rekening komen?

Een afvalpasje is gebonden aan de woning en staat niet op naam.

Vanaf het moment dat u als oude bewoner bent uitgeschreven, gaat automatisch de rekening naar de volgende bewoner die dan ingeschreven staat.

Bent u het onverhoopt niet eens met de afrekening, neemt u dan contact op met BsGW

Mijn afvalkalender lijkt niet juist, wat kan ik doen?

Ieder jaar bekijken wij of de routes die wij rijden, nog wel de beste routes zijn. Het kan daarom zijn, dat u al járen gewend bent dat het afval op bijv. donderdag wordt opgehaald, en dat dit nu ineens op maandag is. Dit klopt! U kunt het zelf controleren voor uw postcode+huisnummer hier in te vullen. De data die u daar ziet, is de juiste.

Gemakkelijker is nog om onze app te downloaden, u kunt dan een herinnering instellen. Ook al wijzigt de inzameldag, dan herinneren wij u hier aan.

Hoe kom ik aan een persoonlijke code voor de RWM-app?

Heeft u geen persoonlijke code? Vraag deze dan hier aan.

Iedere inwoner van gemeente Echt-Susteren heeft een persoonlijke ontvangen in december '22. 

Diftar gegevens
Wat kan ik doen met Diftar in de RWM-app?

Diftar is een welbekende term in de afvalwereld. Het is een afgeleide van gedifferentieerd tarief. Dat betekent dat u betaalt per keer dat u de container buiten zet. De tarieven hiervoor vindt u hier: Kies uw gemeente

Als u de persoonlijke code invult in de RWM-app wordt er een controle uitgevoerd of uw postcode+huisnummer correspondeert met de betreffende code. Zo is het voor uw buren onmogelijk om uw gegevens in te zien.​

Heeft u nog geen code of bent u wellicht verhuisd? Vraag dan hier een nieuwe aan: Nieuwe diftar-code aanvragen.
 

Mijn afval is bevroren. Wat kan ik nu doen?

Bij temperaturen onder 0 graden kan het gft en het restafval vastvriezen. Ook als het alleen 's nachts vriest.  Met deze tips wordt de kans kleiner dat het afval vast vriest. 

1. Zet de container uit de kou.

Probeer de container op een droge, beschutte plek neer te zetten. Bijvoorbeeld onder een overkapping of in de garage. En zet de container pas 's ochtends aan de straat. Zo blijft de container zo lang mogelijk droog en warm. 

2. Hou de container droog.

Leg op de bodem van een bladzijde van een krant of de container een laagje zaagsel onder in de container. Laat etensresten drogen voordat je ze weg gooit en doe geen nat gras of natte bladeren in de container. 

3. Kan het afval uit de container? 

Gft en restafval vriest vaak vast in de container. Daardoor kan een container soms niet helemaal leeg worden gemaakt. Controleer of het deksel goed open kan of leg er een stukje hout tussen. Duw voorzichtig met een lange stok of een schop tussen het afval in en langs de randen om alles los te maken. 

4. Zet de container een andere keer aan de straat.

Is het gft of restafval heel hard bevroren? Laat de container dan een keer staan. Wij maken de container leeg als het op de volgende ophaaldag niet meer zo hard vriest. 

RWM wil dat ik mijn afval scheid. Waarom is dat nodig?

RWM probeert afval zo veel mogelijk gescheiden naar de verwerkers te brengen. Zo kunnen we van afval weer grondstoffen maken. Dat is veel beter voor het milieu én het is goedkoper voor u. 

Deze soorten afval levert u gratis in bij u in de buurt: 

  • Glas (potten en flessen)
  • Oud papier en Karton
  • Plastic verpakkingen, metalen (blik) en drankenkartons (pmd)
  • Textiel

RWM haalt oud papier en pmd ook aan huis op.

Mensen die minicontainers hebben, scheiden ook het groente-, fruit- en tuinafval van het restafval. Etensresten mogen ook bij het gft.

Mensen met een afvalpas of gele zakken kunnen dit niet doen. Het afval uit de ondergrondse verzamelcontainers wordt verder gesorteerd bij de verwerker. 

Dit gebeurt er bij de verwerker

Nadat RWM het afval naar de verwerkers heeft gebracht, wordt het verwerkt tot een nieuwe grondstof. 

  • Glazen verpakkingen worden omgesmolten tot nieuwe glazen potten en flessen
  • Van oud papier wordt nieuw papier gemaakt voor o.a. kranten of wc-papier
  • Pmd wordt verder verdeeld in meer dan 20 verschillende soorten metaal en plastic.
  • Textiel wordt verder gesorteerd. Een deel wordt gewassen en doorgegeven bij bijvoorbeeld het Leger des Heils. Kapotte kleding wordt in stukken gescheurd en daarvan worden poetsdoeken gemaakt. 
  • Van gft wordt biogas en compost gemaakt. 
  • Restafval wordt verbrand voor stadswarmte.