Skip to main content

Gladheidsbestrijding

Sneeuwschuiver

In de maanden november t/m half april staan wij paraat voor de zogenaamde gladheidsbestrijding. In deze periode is er kans op gladde wegen (met name in de nachtelijke uren).

Preventieve gladheidsbestrijding

Uiteraard proberen we zoveel preventief te strooien. Dit houdt in dat er zout op het wegdek ligt, vóórdat het glad dreigt te worden. Om te bepalen of strooien noodzakelijk is, houdt onze gladheidscoordinator nauwlettend de weerberichten en verwachte wegdekcondities in de gaten. Deze laatste worden voorspeld door het meteorologisch bureau MeteoGroup en op een speciale website voor gladheidscoördinatoren gepubliceerd. Er wordt rekening gehouden met wegdektemperatuur en vochtigheid. Zout dat eenmaal gestrooid is, kan maar liefst 7 dagen blijven liggen. Zo hoeven wij niet iedere nacht te strooien.

Droog zout op een droge weg waait weg. Daarom wordt tijdens het preventief strooien pekel aan het zout toegevoegd. Hierdoor plakt het (nat) zout aan de weg en kan het maar liefst 7 dagen blijven liggen.

Curatieve gladheidsbestrijding

Soms komt het voor dat preventieve gladheidsbestrijding niet meer genoeg is. Dit komt voor als het bijvoorbeeld dermate hard blijft sneeuwen, dat het zout zijn werking niet meer goed kan doen. We gaan dan over op curatieve gladheidsbestrijding. We zullen dan, waar nodig, met een sneeuwschuiver het wegdek sneeuwvrij maken. Daarna wordt direct gestrooid. Dit proces wordt telkens herhaald.

Afhankelijk van de weersomstandigheden, gebruiken wij jaarlijks tussen de 500 - 2200 ton strooizout. Dit doen wij met 13 vrachtautostrooiers voor de grote wegen. Daarnaast rijden er 9 fietspadstrooiers rond voor de fietspaden en smalle bruggen te strooien.